Sorry, dat de redactie van de Ginkgogroep een forum geboden heeft aan een controversiële tekst over de nasleep van de reeks ‘Godvergeten’.
We halen de tekst af van de website en geven een nieuwe kans tot reactie met de onderstaande link.
Enkele reactieregels:
-
-
-
- Reacties die haatdragend zijn worden geweerd.
- Je vermijdt het gebruik van woorden in hoofdletters.
-
-
Het is toch “wraakroepend” (What’s in a name?) hoe u spreekt over wraak en niet over de erkenning van het onrecht, waarmee onnoemelijk veel pijn en verdriet gepaard gaan.
Ik heb er niet meer woorden voor …
Met een groot meeleven voor de èchte slachtoffers
en een immens respect voor Rik Devillé.
Beste heer Hessels,
Beste Ginkogroep,
Ik ben nog altijd aan het nadenken op wat ik wil reageren.
Want er staat nogal veel in dit standpunt waarop je kan reageren.
Ik reageer vandaag enkel op de persoon Rik.
Beste heer Hessels, beste leden van de Ginkogroep,
als jullie de tijd en ruimte durven nemen om naar het programma Winteruur
op Vrt Canvas te kijken en dit ook te laten binnenkomen
dan hoop ik dat het standpunt dat geschreven werd schaamrood op jullie wangen brengt.
Daar voel je de drijfkracht en ontzettende veerkracht van Rik, zijn keuze om niet de andere kant op te kijken
maar te durven kiezen en spreken.
Vriendelijke groeten Els
Beste mensen,
Ik ben ook verontwaardigd door de tekst van Luc Hessel.
Het gaat hier niet om een wraakactie van wie dan ook ten opzichte van de Kerk, wel om grondige rechtvaardigheid , diepmenselijke (h)erkenning, hartverwarmend medelijden, « NIE WIEDER » en zeker geen « wir haben es nicht gewusst » (Heinrich Böll na WO II)
Wie macht heeft zou altijd ten dienste van de mensen moeten staan en vooral heel medelijdend moeten luisteren en daadwerkelijk ageren, anders komt machtsmisbruik vaak heel snel om de hoek loeren en dat is uiteraard uit den boze.
In « Godvergeten » zie je heel duidelijk zo’n dovemansgesprek aan bod komen tussen Mark Van Gheluwe, zijn oom en Godfried Danneels. Een zielig schouwspel waar macht niet ten dienste van de zwakste staat.
Danneels wil de schade beperken, « het aanzien van de Kerk redden » door Mark tot vergeving aan te sporen en te claimen dat ook Roger Van Gheluwe onder het « verleden misbruik » lijdt, dat hij ook ergens slachtoffer is…
De wereld op zijn kop ! Het slachtoffer wordt opnieuw slachtoffer en de misbruiker speelt « het slachtoffer » en probeert zijn vel te redden. Dit is afschuwelijk en totaal onaanvaardbaar !!!
Ik kan ook over dovemansoren getuigen.Ik heb in mijn leven zeker met meer dan 10 bisschoppen gesproken en jammer genoeg was er bijna altijd weinig of geen dialoog mogelijk. Vaak uit angst om gezichtverlies te lijden, moesten ze tonen dat ze de bazen waren of werd de « audiëntie » stevig ingekort door gebrek aan dialoog.
Na al die jaren verdient Rik Devillé en de groep « Mensenrechten in de kerk » zoveel respect.
We zullen doorgaan en respect eisen !
Jos Mestdagh, priester bij Rent a Priest
Dag Luc, ik deel de verontwaardiging die ik bij anderen lees naar aanleiding van je standpunt. Je mag je standpunt hebben maar wat je daarin neerpent, vind ik ronduit beschamend en vernederend voor hen die slachtoffer zijn van seksueel misbruik door geestelijken. Een godsgeschenk…my god… Hoe krijg je het op papier te beweren dat een schandelijke daad die het leven van jonge kinderen in lijf en leden en mentaal verwoest, een geschenk te noemen, een scharniermoment haast dat de ziel van de dader toch in de richting stuwt van inzet voor de weerloze en kwetsbare.
Ik begrijp er geen snars van.
Seksueel misbruik is een onrecht en achteraf nooit een leerschool in zorg. Het is macht die het allermooiste wat een mens in zich draagt, naar de vaantjes helpt.
Punt uit.
Rik Devillé en andere bewogen mensen rond hem hebben zich jarenlang gesolidariseerd met de slachtoffers van misbruik. Vanuit een diepe evangelische bewogenheid die geen ongerechtigheid verdraagt en die de menselijke waardigheid van elkeen beschermt en behoeft. Op een pure diepmenselijke wijze doen ze dat. Dat verdient respect. Zij als mensen zijn een godsgeschenk.
Beste Ginkgogroep,
Geachte heer Hessel,
Beste Luc,
Het artikel dat u pleegde en de toon die u aanslaat verwondert mij / ons.
Het lijkt wel of de kerk nu slachtoffer wordt, of u het per se moet opnemen,
echt niet langer kan zwijgen, want de kerk krijgt er toch (weer) van langs.
Het verhaal, de opnames, de uitzending van ‘Godvergeten’ was net met de insteek,
om het verhaal van de slachtoffers echt eens centraal te zetten,
hun verhaal, vol erkenning, evenzeer vol respect,…
Dat verhaal zonder ‘gemaar’,
zonder altijd dat weerwoord waartegen ze telkenmale moeten opbotsen
zonder een resem aan advocaten vanuit dat grootse machtsinstituut.
In dergelijk artikel of opiniestuk nog spreken van een godsgeschenk,
lijkt dan echt een woordkeuze waar die nog meer reactie uitlokt.
Het godsgeschenk, van een kerk die zich ontdoet van alle overbodigheid,
die zich openstelt voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen,
die zich niet langer moeit (moraliseert) met seksualiteit,
of op zijn minst een positieve seksualiteit laat weerklinken.
Het celibaat volledig op de schop gooit,…
Ik zie het niet… – ik kan toch (niet) zwijgen…
Een godsgeschenk zou het zijn, mocht ‘de kerk’ niet langer kinderen
als speelbal gebruiken, mocht ze niet langer hoog van de toren blazen,
haar eisen en persoonlijke ambities voorop stellen, maar luisteren naar het Godsvolk…
Ik zie het niet… – ik kan toch (niet) zwijgen…
Een godsgeschenk zou het zijn, mocht het (priester)ambt
professioneel opengesteld worden,
voor alle capabele mensen (man of vrouw, homo of hetero,,…),
Mocht de kerk die mensenrechten hoog dragen en overal ter wereld consequent opkomen voor mensen in verdrukking,
mocht de kerk het democratische principe
en de waarden der verlichting hanteren.
Ik zie het niet… – ik kan toch (niet) zwijgen…
En uiteraard zijn er goede gezagsdragers en geestelijken, het zou er nog aan mankeren,
zijn er vele mensen die zich inzetten voor dat mooie Bijbels/Christelijke verhaal…
zijn er priesters en leken die dat naar godsvrucht en vermogen
echt goed doen…
Hoedje af voor elk van hen. We kennen er velen.
Bij ons (Rent a Priest, Emmaüs) vinden zij enkel medestanders…
Opgewonden is zelden opwindend maar ik was toch behoorlijk “opgeladen” na het lezen van de brief van Luc Hessel op de website van een groep die ‘gelovende standpunten wil innemen’…
In elk geval ‘spraakmakende’ standpunten.
Eigenlijk doet Hessel hetzelfde als Godfried kardinaal Danneels indertijd tijdens het contact tussen Mark Vangheluwe en zijn nonkel, Roger Vangheluwe, waar hij ongewenst bij zat maar toch opperde: “Voor monseigneur is dit toch ook heel erg…”, daarmee voorbijgaand aan waar het primordiaal altijd over zou moeten gaan: het tomeloze leed van de slachtoffers/overlevers.
Wat hebben al die goed-menende priesters en religieuzen toch niet af te zien van de huidige maatschappelijke verontwaardiging, is nu ook weer de teneur van Hessel.
Ik ben sedert mijn achttiende erg actief in de kerkgemeenschap, ik ben nu 55 jaar en ja: ik héb emotioneel erg te lijden onder het gebeurde, maar dan door de praktijken van de daders! Ik ben diegenen dankbaar die dit naar de voorgrond hebben gehaald: Rik Devillé, Norbert Bethune en zijn vrouw Lydia Bormans en de anderen van de Werkgroep Mensenrechten In De Kerk. Zij werden door de kerkelijke porte-paroles van indertijd (Mark Van de Voorde in Kerkenleven, Peter Vande Vyvere in Tertio, Geert De Kerpel…) aanvankelijk weggehoond, verdacht en belachelijk gemaakt. Tot ze gelijk bleken te hebben en het daar wel érg stil werd… Geen van die pennenridders heeft zich daarna uitgeput in verontschuldigingen.
Het was ook Geert De Kerpel die uitbracht dat de bisschoppen tot bij Devillé waren gekomen, iets wat die laatste – inderdaad – niet publiek had gemaakt. Omdat het gesprek volgens hem alweer niét ging over de slachtoffers maar over het eigen grote verdriet van de kerkleiders kon hij moeilijk anders dan dit nu toch openbaar te maken.
Natuurlijk zijn er heel veel ontzettend verdienstelijke kerkmensen, gewijd en toegewijd. Dat ontkent ook geen weldenkende ziel. Zij zullen zich volgens mij ook niet aangesproken voelen maar delen in de verontwaardiging. Allicht hebben diegenen die boter op het hoofd hebben, hier meer onder te lijden en schieten die nu wild om zich heen. Wie het schoentje past…
Bart Pieters
Geachte heer Hessel,
U spreekt van een ‘godsgeschenk’? Weet u wel goed wat u schrijft? Een kind dat misbruikt wordt is getekend voor het leven. Wat zeg ik, velen onder hen hun leven is gewoon verwoest! En u spreekt van een ‘godsgeschenk’? Mijn beste vriend stapte uit het leven door wat hem in de abdijschool van Dendermonde werd aangedaan…Durft u dit te herhalen naar zijn zus toe? Godsgeschenk??
Ik ben absoluut nooit wraakzuchtig geweest en zal het ook nooit zijn, net zoals de meeste slachtoffers. Maar wanneer u een loopje neemt met de waarheid, dan word ik heel boos!
Zelf ben ik gedoopt door een priester waarvoor ik tot zijn dood, enorm veel respect had en nog steeds heb. Daarom zal ik mij zeker niet zal laten ontdopen. Maar verdorie, wanneer gaat de Kerk die zogezegd opkomt voor de zwakkeren, eindelijk eens het nodige respect tonen voor hen die vernietigd werden binnen hetzelfde instituut.
De slachtoffers, zeg gerust overlevers, verdienen het niet om als vijand beschouwd te worden. Het zijn niet de slachtoffers maar het instituut die de eerste stap zou moeten zetten om tot een dialoog te komen. Ik heb alvast na ‘Godvergeten’ nog NIEMAND gehoord. Bedroevend!
Koen Van Sumere
Wel wel, wat lezen we hier,
Een minderbroeder die “minderbroeder pater Omer uit Oostakker” zeer goed gekend heeft laat van zich horen. Ik weet dat er Minderbroeders zijn die anders denken dan u., zoals Kenny Brack, die wél beschaamd was. Dat u dus zeer geïsoleerd staat met dit standpunt binnen uw eigen orde, en dat er wellicht bepaalde figuren binnen die orde het schaamrood op de wangen zouden krijgen bij dit opiniestuk staat vast.
Om even te herinneren aan de feiten uit Oostakker: “Maar liefst 250 kinderen werden er verkracht door uw pater Omer in een weeshuis en een school, als biechtvader van weerloze kinderen tussen 1957 en 1968. De mensen van uw generatie wisten zich te engageren om de hele zaak in de doofpot te steken, zelfs nadat pater Omer veroordeeld was tot 4 jaar cel! 250 slachtoffers is trouwens een gruwelijk wereldrecord, waar uw orde mee verantwoordelijk voor is, minstens voor het schuldig verzuim en de doofpotoperatie nadien. U heeft dus de kans gemist om te zwijgen. Werkelijk. Het is ook uw generatie die hem onmiddellijk overgeplaatst heeft naar Antwerpen om hem daarna rustig te laten ridderen door de koning. Ken uw geschiedenis.
Over Rik Devillé. Trek uw moedige schoenen aan, wandel, neem uw bed op en ga te voet naar zijn huis om met hem te praten. Beluister zijn verhalen over de slachtoffers. Misschien zult u ooit toch nog aangeraakt worden door de waarheid, en zien.
En hou er vooral mee op om “de fout” te zoeken bij Rik Devillé en de omstaanders. Want dat is wat u en vele anderen binnen de Kerk nu doen. In de hoop de perceptie bij het publiek nog te veranderen.
Kortom: ik vind uw stukje weinig christelijk, en veel generatiegenoten die met Minderbroeder pater Omer gewerkt hebben, en heel goed weten wat er gebeurd is, al evenmin. En dat omdat u alles in het vet gedrukt minimaliseert, bagatelliseert en uw eigen schaduw niet kunt aanzien. Dat u dit aangrijpt om uw verantwoordelijkheid te ontlopen vind ik persoonlijk zeer bedenkelijk. Ik vind het een blamage voor éénieder die ooit het slachtoffer werd binnen de Kerk van mensen zoals zij die tot uw orde behoorden. Schaam u!
Het motiveert me nog meer om de geschiedenis van uw gemeenschap nog beter te onderzoeken. En ik doet dit als katholiek gelovige die 25 jaar gewerkt en gevrijwilligd heeft voor de Kerk, en wél beschaamd is om wat gebeurd is. Het is nooit te laat om tot inkeer te komen, maar ik vrees dat het voor vélen binnen uw generatie klerikalen te laat is.
Ik wens u, met andere woorden, veel beterschap toe, inkeer en inzicht.
Met een zeer bezorgde groet,
Thomas
p.s. Dat de Ginko-groep dit durft publiceren is deelnemen aan complotdenken en niet aan een degelijk debat over de toekomst van de Kerk. Het versterkt enkel de polarisering en het installeert bijna een ontkenningsgeschiedenis die met niks te vergelijken valt. Ik hoop dat de redactie zich nog bedenkt. Dit haar niet meer over vrijemeningsuiting, maar over iets anders.
Beste Mijnheer Hessels,
Mijn ogen vielen haast uit mijn kassen toen ik las wat je schrijft. De toestanden van Israël en Gaza gaan vergelijken met de reacties van de samenleving op “Godvergeten”. Ik heb de indruk dat je van achter een comfortabele bureaustoel een oordeel lanceert dat enkel maar kan geproduceerd worden door iemand die helemaal geen empathie kan voelen met hoe het is om als kind verkracht te worden, daar 20, 30, 40 en 50 of meer jaar onder lijdt en dan eindelijk eens een forum voor krijgt om de pijn te laten zien. Arme jij zou ik zeggen… arme jij die precies niet meer kan voelen wat er in een misbruikte/verkrachte/vermoorde ziel omgaat. Wat is er met jou gebeurd dat dit zo geworden is? Te veel op hoog niveau in de Kerk gefunctioneerd en meegeheuld met de bende die alles verstopte, verzweeg en liet verdergaan? Misschien heb je er niets van gemerkt, dat kan ook. Teken te meer hoe goed geolied het criminele netwerk draaide.
En ja, gelukkiglijk zijn of waren er nog priesters en nonnen enz… die hun hart en hun gevoel op de goeie plek hadden of hebben. Het zou er nog moeten aan mankeren. Natuurlijk is het niet fijn dat zij nu ook op hun brood krijgen. Idd niet correct. Maar dat is niet de boodschap van “Godvergeten” denk ik. Die wou gewoon pijn laten zien en het mechanisme van verzwijgen en laten verderdoen even op tafel leggen.
Wist je dat de eerste bewijzen van seksueel misbruik door priesters al van ergens in de 13de eeuw gesignaleerd werden? Daar zijn schriftelijke bewijzen van, te vinden in een Nederlandse doctoraatsscriptie…. Dus het mag wel even vermeld worden dacht ik. 800 jaar! Dat mag dan toch wel even gevierd worden met een TV-uitzending, nee? Goed dat Rik Devillé doorgegaan is met wat hij deed voor de slachtoffers. Zonder hem vierden we het millenium-jubileum “Misbruik in de Kerk”. Hoera!
Dat de Kerk en haar verantwoordelijken even verschieten van de reacties kan ik wel snappen… dàt hadden ze nu wel nooit gedacht zeker? Dat hun misdadige seksspelletjes met kinderen eens bekend zou worden en dat “de mensen” dit zouden afkeuren? Waar zijn ze in de Kerk al die tijd mee bezig geweest? Ons kent ons & de doofpotclub?
Een dergelijk netwerk dient zwaar gesanctioneerd te worden, en wel op alle gebied waar het gesanctioneerd kan worden. Het is de plicht van de samenleving om de bevolking te beschermen en criminelen er toe te verplichten hun verantwoordelijkheid te nemen en aangerichte schade te vergoeden. Ben je daar niet mee akkoord? Mij niet gelaten, maar dan lijk je me eerder medeplichtig te zijn aan de bovengenoemde criminele activiteiten. De bal ligt in je kamp.
Ik wens je een vrolijke nacht toe, vol van inzicht en empathie…
Luc schrijft: “Godvergeten heeft in Vlaanderen veel teweeggebracht en blijft in de nasleep ervan de gemoederen beroeren.” Juist !
Gevoelens van boosheid en onmacht overspoelen de slachtoffers .Gevoelens van onzekerheid en schuld beroeren de kerk en sommige van haar priesters. Heel wat priesters voelen zich geviseerd en ongemakkelijk. Die gevoelens vertroebelen bij hen en bij ons allemaal onze gedachten en onze visie over dit jammerlijk gebeuren
Rik Devilee ervoer het gesprek tussen hemzelf en de kerkleiding als een dovemansgesprek. Ik geloof hem !
Een rechtstreeks gesprek tussen personen over moeilijke onderwerpen is al zo moeilijk Vraag is of het internet wel geschikt is om nu tot een dialoog te komen tussen mensen die nog allemaal sterk emotioneel reageren als kijker of luisteraar, als slachtoffer, als dader of medeverantwoordelijke voor alles wat hier mis liep. .Ik las onlangs: “Leer niet zeilen als het stormt”
Onlangs zag ik op de NPO een programma waarin men zich afvroeg waarom naar aanleiding van de oorlog in Gaza de joden ( als groep)wereldwijd opnieuw worden lastig gevallen, zelfs al hebben ze persoonlijk niets te maken met deze oorlog in Israel
Als voornaamste redens werden vernoemd 1/eeuwenlang waren de Joden als groep gezien als tegenstander van het katholiek Europa. Zij waren de moordenaars van christus.
2/In heel wat grote steden zijn ze een heel herkenbare groep, hun kledij, hun gedrag, hun cultuur
3/beheersen als groep ook vaak delen van de economie. Brengt dit afgunst mee ? 4/ blijven zich als groep voorstellen als slachtoffer van de holocaust.
5/Zijn heel bekwaam( een derde van de nobelprijswinnaars zou jood zijn) Ook hier afgunst?
6/gedragen zich koud arrogant, voelen zich meerderwaardig en sluiten zich af van de rest van de gemeenschap. Of worden ze moeilijk aanvaard door de gemeenschap waarin ze leven?
Luc, toen ik dit allemaal hoorde dacht ik spontaan aan de priesters bij ons die zich nu na ” godvergeten” ook geviseerd voelen. Ook zij vormen een heel herkenbare groep (celibaat/aparte kledij vroeger /allemaal in dienst van de kerk/dezelfde specifieke opleiding) en misschien worden zij daardoor ook als groep en ook als persoon soms onterecht veroordeeld .Alles komt goed als we de nodige tijd nemen en wat ruimte. Herman Koch schreef; “als een tegenslag ( in zijn geval kanker)je raakt als een zware steen die op het watervlak valt volg dan niet alleen de steen tot op de bodem, maar let ook eens op de kringetjes die hij veroorzaakt op het wateroppervlak
En beste hr luc hessels
Wat dan zoals uw zegt Godsgeschenk is dan heeft juist dat mij nu een levende doden gemaakt als uw dit begrijpt en zoals ik uw al in vorige bericht schreef uw dader slachtoffer maakt ik hoop dat als ik vanacht weer wakker ben niet kan slapen al 48 jaar herbeleven ben uw woorden mij dasr in helpen ik opeens het toch wel zielig bind de dader en uw als een soort 2e Jomanda mij op wonderbaarlijke wijze genezen hebt zodat ik uw als therapeut bij mijn lotgenoten kan aanbevelen
Het enigste wat mij heeft helpen overleven mijnheer luc is me sarcasme hierin
Ik ben een pedo wel gaan begrijpen als je wat klein geschapen bent je het bij een kind in de hand legt die lijkt immers snel gevuld
En mischien krijgen we door mensen die roepen Godsgeschenk straks ook rent a pedo of necrofilie geestelijke die denken ojee die heeft Godsgeschenk nog niet ontvangen
Hoop us begrijpt met wat ik bedoel in deze sarcasme als realiteit voor uw geen werkelijkheid is
En uw door zo een brief het eigenlijk naar beneden haalt terwijl als ik uw lees uw een goed stel hersenen hebt dus daarom begrijp ik uw brief niet en nogmaals mailt uw mij gerust voor afspraak nieuwkerk72@gmail .com dan kunnen we een filosofische afspraak plannen uw mag dasrin uw gedachte spuien en ik uw mijn gedachten mvg Patrick nieuwkerk
Luc Hessel belicht hoe de Kerk momenteel zelf slachtoffer is geworden van de vele misbruikschandalen.
Dit is wel kort door de bocht. Nadat de Kerk decennia lang het misbruik hardnekkig heeft toegedekt, moet ze nu niet verwonderd zijn over de kwaadheid van velen. Ook al gaat het maar om zo’n 4% van de clerus, toch gaat het om honderden slachtoffers die voor de rest van hun leven getekend zijn. De Kerk moet nu eerst en vooral begaan zijn met de slachtoffers en zich afvragen wat ze voor hen kan doen en hoe ze in de toekomst misbruik kan voorkomen, i.p.v. zich nu zelf slachtoffer te voelen omwille van negatieve reacties van velen. Wel is het zo dat door bepaalde (vrijzinnige) mediastemmen nu een haatdragende campagne wordt gevoerd die ook overdreven is en zuiver bedoeld om de Kerk te schaden. Toch past voor de Kerk slechts een nederige houding die spijt betuigt om wat gebeurd is.
Ook ik kan niet zwijgen : wie priester Daens was voor de arbeiders, bisschop Romero voor de onderdrukten, pater Damiaan voor de melaatsen, Maarten Lther King voor de zwarte bevolking, is priester Rik Devillé ongetwijfeld voor de slachtoffers van seksueel misbruik. Dat verklaarde ik ondermeer reeds publiek in de parlementaire onderzoekscommissie op 27 november. Voor het overige ben ik noch woordvoerder van de bisschoppen, andere oversten in de RKK noch van priester Rik Devillé.. Als non adept van die RKK zou ik enkel de manifestatie van de Christelijke Goddelijke Liefde voor z’n medemens verwachten, niet meer en niet minder.. van harte een serene zondag gewenst, Rafael Daem, erkend slachtoffer door een meldpunt van de Kerk in 2016
Beste,
We hebben er geen woorden voor….zo met vitriool spuiten op de bijna enige priester in Vlaanderen die niet weg keek van de misdaden van collega’s. Het meeste kerkpersoneel deed dit in de lange voorbije jaren wel, ook binnen jouw groep gebeurde dit…. en dit koste mensen het leven.. Neen, niet iedereen van het kerkpersoneel maakte zich schuldig aan misbruik, zeker niet en we zouden niet weten waarom die mensen zich nu slachtoffers zouden moeten voelen. Er zijn binnen de kerk veel goed menende mensen die goed werk doen. Waarom wordt het één altijd in tegenstelling tot het andere gesteld. Het is wel zo dat als de kerkleiding efficiënt zou gereageerd hebben op het misbruik en de stal consequent uitgekuist hebben nu niet iedereen zich geviseerd zou voelen. Hoe wreed kun je zijn om misbruik als een Godsgeschenk te benoemen om voor het even wat…..
Luc je had beter gezwegen en dat de Ginko groep je dit forum geeft is al even onvoorstelbaar. Ik vermoed dat jullie nog amper gesproken hebben met slachtoffers van ver of van dichtbij….wat is het makkelijk om teksten te schrijven vanop je warme stoel maar geen poot uit te steken om slachtoffers en slachtoffer groepen nabij te zijn.
U werkt hand in hand met Rik Torfs, die de maatschappelijke verontwaardiging na Godvergeten vergelijkt met de oorlog Israël tegen de Palestijnen, grenzeloze wraak dus. Godvergeten is geen wraak, het is de pure, harde realiteit, mensen zijn tot op het bot gekwetst, vernederd, verkracht, zwanger gemaakt enz. Ja, de macht telt, net zoals in de oorlog, hier gaar uw vergelijking nog een beetje op.
U stelt dat het om een kleine misbruikende minderheid priesters en religieuzen gaat. Als dit al waar zou zijn, wat natuurlijk een flagrante leugen is, troost u dan met de gedachte dat één geval er één te veel is. Kinderen werden en worden tot in hun kern geraakt door dat misbruik, maar dat realiseert u zich niet. U neemt het op voor de goede werken van de priesters en religieuzen. Want och ja,ze hebben zoveel goed gedaan, dat misbruik kon er nog wel bij en zien we door de vingers. We mogen een zondaar niet zomaar afwijzen om zijn zondigheid, schrijft u. Nee, ze moeten gestraft worden zoals elke leek die kinderen of volwassenen misbruikt. Politie en gerecht moeten hier hun werk doen, dat is alles. Geen privileges.
U pretendeert nu dat de daders slachtoffers geworden zijn. Komaan zeg, de waarheid kwetst en dat hebben ze enkel aan zichzelf te danken. Nooit of nooit hebben ze in de kerk zelf een dader aangegeven, nooit uit zichzelf een slachtoffer uitgenodigd om te beluisteren. Was Rik Devillé er niet geweest, stonden de slachtoffers nog allemaal helemaal alleen met hun geheim waarover ze met niemand mochten spreken, want anders…. alleen in de schaamte. En dat deze man dodelijk zou zijn voor de Kerk als instituut en als geloofsgemeenschap is de schuld van de kerkleiders en de dienaars van dit instituut. Je kan ook perfect gelovig zijn zonder aanhanger te zijn van deze misdadige bende. Als die ambtsdragers dan toch oprechte zorg en bekommernis tonen, moeten ze echt leven zoals Jezus en de kant van de kleinen, de kinderen kiezen. U ook trouwens. U beseft nog steeds niet wat misbruik aanricht bij een kind, wat de gevolgen zijn voor later. En dat misbruik een godsgeschenk zou zijn om de kerk te ontdoen van de kwade geesten, dat is zo een wansmakelijke uitspraak. Ik denk bovendien ook nog dat u er geen seconde van wakker ligt. Gelukkig hoeft u niet te zwijgen van uw dader die u onherroepelijk schendt voor de rest van uw bestaan.
Beste heer luc hessels
Wat een mooi brief ben zelf slachtoffer en uw begrijpt wel ik hier ontzettend vrolijk van word
De gedachten dat de daders nu ook slachtoffer zijn
Het zou kunnen zeker bij zij die overleden zijn en er dan toch een rat of worm in gekropen is zoals wij als kinderen machteloos waren er iets in ons kroop
Ik hoop uw eens face to face te mogen ontmoeten en een open en eerlijk gesprek hier met uw over te hebben ik realiseer mij heelngied dat uw als niet slachtoffer zich moeilijk kan verdiepen in de gedachte van zij die het wel zijn
Ik hoop en dat uw dit gesprek ook wilt doen ik wil er met alle plezier voor naar belgie reizen zodat uw mijn schade voelt en ziet en ik uw gedachten hierin wil horen
Als uw op deze manier schrijft mis ik daarin een stuk emotie die ik graag face to face wil zien en voelen
Ik begrijp best uw verdediging naar de RK dat is begrijpelijk maar als uw werkelijk in uw geloof net als ik ook uw verdiept in pijn van slachtoffer en ja ook daders die hier nu mee lopen te piekeren
Dan mag je toch als kind van God je oren ogen niet sluiten en openlijk de discusie aangaan
Ik wens uw ondanks alles een gezond 2024 met veel wijsheid en hopelijk eens tot ziens
Mvg patrick nieuwkerk