Reageer op: Jongeren hebben recht op goede levensbeschouwelijke vorming

Welkom Forums ► Levensbeschouwelijk functioneren Jongeren hebben recht op goede levensbeschouwelijke vorming Reageer op: Jongeren hebben recht op goede levensbeschouwelijke vorming

#1730
GinkGoGroep
Sleutelbeheerder

In antwoord op Johan Bergé:

De aanpak van de interlevensbeschouwelijke dialoog en het interlevensbeschouwelijk samenleven verschilt van school tot school.

In gemeenschapsscholen is er een expliciete pluraliteit wat de levensbeschouwingen betreft, waarbij voor elke (erkende) levensbeschouwing een deskundige de leerkracht is. Voor alle andere vakken zitten de leerlingen gemixt. In deze scholen kan men activiteiten opzetten waarin accenten van de levensbeschouwing ‘voelbaar’ zijn. Dat vooral in de lessen levensbeschouwing het interlevensbeschouwelijke naar voren dient te komen hangt dus inderdaad af van de levensbeschouwelijke breeddenkendheid van de leerkracht. Tal van leermiddelen staan ter beschikking: getuigenis door een leerling zelf (bv. een OKAN-leerling), getuigenis door een collega, film en documentaire, extra-murale bezoeken, …

Voor de scholen aangesloten bij de katholieke koepel lijkt het op het eerste zicht minder gemakkelijk te zijn om interlevensbeschouwelijk te kunnen werken, maar niets is minder waar. In de ‘godsdienst’-lessen zitten alle leerlingen gemixt samen. En daar is in elke klas enorme levensbeschouwelijke diversiteit. Een leerkracht die in de klas 3de graad secundair de leerlingen kan aanzetten tot samenspraak en discussie (soms ad hoc, soms uitdrukkelijk als lesthema) kan het interlevensbeschouwelijke wel degelijk laten plaatsvinden. In die klassen vind je nog weinig katholiek gelovigen, wel een mix van atheïsme, agnosticisme, apatheïsme, humanisme, naturalisme, nihilisme, ecologisme, kapitalisme, sciëntisme, … Maar de leerlingen zijn zich vaak niet bewust welke kijk op het leven ze hebben en welke waarden in hùn (onbewuste) levensvisie centraal (moeten) staan.

In het onderwijs is geen enkele leerkracht levensbeschouwelijk ‘neutraal’ en is geen enkele leerling levensbeschouwelijk ‘neutraal’. Kritisch met levensbeschouwingen (leren) omgaan is in onze pluralistisch geworden samenleving enorm belangrijk: de leerlingen laten beseffen dat de eigen levensbeschouwing ideologisch gekleurd is en dat dé waarheid rond de grote levensvragen niet bestaat. Ook de wetenschappelijke benadering van de werkelijkheid is ideologisch en staat bol van metaforische taal, illusoire extrapolaties en standpunten die de beleving als onbelangrijk vinden, terwijl net in het openstaan voor beleving vingerwijzingen voor zingeving en ‘joie de vivre’ te vinden zijn.

Marc B.

  • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 4 weken geleden door GinkGoGroep.
  • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 4 weken geleden door GinkGoGroep.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten